MINGGU 18
Tarikh / Hari | Isnin (28.4.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Ghazal (Kekasih) dan Talibun (Tepung Tawar) |
Objektif | 1. Menyatakan 3 – 4 ciri ghazal dan talibun. 2. Mengulas maksud ghazal dan talibun. 3. Mengulas 2 – 3 pengajaran ghazal dan talibun. |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | Teks Mutiara Sastera Tradisional |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Talibun tepung tawar berkaitan adat dan kepercayaan perlu penerangan tambahan. |
Tarikh / Hari | Isnin (28.4.09) |
Masa | 7.05 – 8.15 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 27 orang |
Tajuk Khas | 10. Penyakit Kronik |
Tajuk Am | i. Jantung ii. Diabetes iii. TB iv. LUPUS |
Objektif | i. Mengulas 4 penyakit kronik dari segi tanda/punca penyakit dan kesan pnyakit tersebut. ii. Menyatakan langkah pengawalan / pencegahan penyakit tersebut. |
Aktiviti | a. Pembentangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kegigihan |
Refleksi | Beberapa penyakit baru seperti LUPUS menarik untuk perbincangan. |
Tarikh / Hari | Selasa (29.4.09) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Ujian Topikal |
Objektif | 1. Menjawab soalan ujian (Pantun 12 Kerat) 2. Mengulas maksud pantun. |
Aktiviti | Menjawab ujian |
BBM | Kertas Ujian |
Nilai | Rasional |
Catatan | Empat pelajar tidak mengambil ujian (diberi kemudian) |
Tarikh / Hari | Rabu (30.4.09) |
Masa | 11.25 – 11.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 27 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Catatan | Tiada P & P – membawa pelajar ke Karnival Kerjaya (Sketsa) |
Tarikh / Hari | Khamis (31.4.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Pemulihan |
Tingkatan | 4K9 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Membaca Bahan Majalah |
Objektif | 1. Pelajar dapat membaca dan memahami bahan bacaan 2. Pelajar dapat mencari maksud perkataan yang sukar difahami. |
Aktiviti | 1. Membaca 2. Menulis |
Nilai | Kerjasama |
BBM | Majalah Estidotcom dan Kamus Dewan |
Refleksi | Sebahagian besar pelajar melaksanakan tugasan (mencari perkataan sukar) |
Tarikh / Hari | Khamis (31.4.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Seloka Pak Balung (Episod 1 – 3) |
Objektif | 1. Menyatakan 4 ciri seloka. 2. Mengulas maksud seloka. 3. Mengulas 2- 3 pengajaran seloka. |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | Teks Mutiara Sastera Melayu Tradisional |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Seloka agak mudah ditafsir maksud, cuma pengajaran kurang mantap diberitahu pelajar. |
Tarikh / Hari | Jumaat (25.4.09) |
Tingkatan | CUTI HARI PEKERJA |
MINGGU 19
Tarikh / Hari | Isnin (4.5.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Tokoh Tradisional – Hamzah Fansuri dan Nurudin Ar-Raniri |
Objektif | 1. Menyatakan latar belakang tokoh. 2. Mengulas 2 – 3 sumbangan tokoh 3. Menyatakan karya-karya utama setiap tokoh. |
Aktiviti | a. Penerangan b. Soal jawab |
BBM | Nota edaran |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Tokoh agama agak sukar diingati karya mereka. |
Tarikh / Hari | Isnin (4.5.09) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 27 orang |
Tajuk Am | Bab 13. Malaysia dan Isu-isu Ekonomi Antarabangsa |
Tajuk Khas | i. Masalah ekonomi ND3 ii. Dialog Utara-Selatan iii. Dialog Selatan-Selatan |
Objektif | 1. Menyatakan 4 masalah ekonomi ND3. 2. Menyatakan 6 permintaan ND3 dalam Dialog U-S dan hasilnya. 3. Menyatakan hasil Dialog Selatan-Selatan. |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Masalah ekonomi negara dunia ketiga perlu difahami (isu semasa banyak membantu) |
Tarikh / Hari | Selasa (5.5.09) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Tips Menjawab Soalan Peperiksaan |
Objektif | 1. Menyediakan pelajar akan cara menjawab (teknik) soalan peperiksaan |
Aktiviti | 1. Penerangan ’powerpoint’ 2. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Rabu (6.5.09) |
Masa | 11.25 – 11.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 27 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Khamis (23.4.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Pemulihan |
Tingkatan | 4K9 |
Jumlah Pelajar | 30 orang |
Tajuk | Penghayatan Lagu Patriotik |
Objektif | 1. Pelajar dapat menyanyikan lagu patriotic yang diajar. 2. Pelajar dapat mengenalpasti dan mencari perkataan yang kurang difahami dalam lirik lagu patriotic tersebut. |
Aktiviti | 1. Menyanyi 2. Mencari perkataan dan maksud |
Nilai | Kerjasama |
BBM | LCD dan Laoptop & radio |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Khamis (7.5.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | Ulangkaji Tajuk-tajuk yang diajar (Sulalatus Salatin & Prosa Tradisional) |
Objektif | 1. Membantu pelajar mengingati semula genre yang pernah diajar. 2. Memberi penekanan kepada cara menjawab berdasarkan genre. |
Aktiviti | a. Penerangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | Teks Mutiara Sastera Tradisional |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Jumaat (8.5.09) |
Tingkatan | Semua Tingkatan Enam Atas |
Masa | 7.15 – 9.15 pagi |
| Ceramah Teknik Menjawab Pengajian Am |
No comments:
Post a Comment