Minggu 39
Tarikh / Hari | Isnin (28.9.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 12 orang |
Tajuk Khas | T.3 Bincangkan ciri-ciri dan aplikasi sastera bukan tulisan dan aplikasinya dalam prosa bukan naratif (kitab, agama, tatanegara, undang-undang) |
Objektif | 1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri bagi setiap genre. 2. Menyatakan aplikasi kepada ciri berkenaan. |
Aktiviti | Pembentangan Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Pembentangan banyak kekurangan dan guru member panduan dan penambahbaikan (diharapkan bahan ‘words’ akan dihasilkan lebih baik) |
Tarikh / Hari | Isnin (28.9.09) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Khas | Latihan Esei – Pelancongan Kesihatan banyak member manfaat kepada Negara dan cara untuk meningkatkannya perlu difikirkan. Bincangkan. |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab esei yang lengkap dalam masa yang diperuntukkan. |
Aktiviti | Menjawab latihan |
BBM | Kertas edaran – Pekej Ulangkaji IV |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Tajuk nampaknya agak sukar dan kebanyakan pelajar gagal mengulas sehingga 4 isi. |
Tarikh / Hari | Selasa (29.9.09) |
Masa | 8.50 – 9.25 dan 9.45 – 10.20 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 16 da 40 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Catatan | Berita dipaparkan menarik dan perlu susulan (bencana alam) |
Tarikh / Hari | Selasa (29.9.09) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 12 orang |
Catatan | Cuma 4 orang pelajar dalam kelas kerana sibuk membungkus kerja kursus PSV dan pelajar yang ada diberi tajuk untuk membincangkan unsur Hindu dalam teks Sulalatus Salatin (ada kaitan dengan pembentangan hari Khamis) |
Tarikh / Hari | Rabu (30.9.09) dan Khamis (1.10.09) |
Masa | 7.05 – 8.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 20 orang dan 35 orang |
Tajuk Khas | 1. Rancangan Hiburan Realiti – kesan 2. Pengangguran siswazah – punca dan cara menangani 3. Globalisasi – kesan 4. Batik – cara mempopularkan |
Objektif | 1. Menyatakan 4 isi utama setiap tajuk esei. |
Aktiviti | a. Perbincangan berkumpulan b. Pembentangan berkumpulan |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Perbincangan nampaknya berjaya menemui lebih 4 isi, kelas 6R3 nampaknya lebih menjana isi jawapan tetapi jawapan kelas 6RS lebih tepat. |
Tarikh / Hari | Rabu (1.10.09) |
Masa | 10.05 – 11.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Catatan | Isu yang dipaparkan perlu susulan (bencana alam, tsunami, gempa bumi) |
Tarikh / Hari | Khamis (1.10.09) |
Masa | 10.25 – 11.35 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk Tugasan | T.4 Bincangkan pengaruh Hindu dan Islam dan kesannnya terhadap perkembangan sastera tradisional. |
Objektif | 1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri bagi setiap genre. 2. Menyatakan aplikasi kepada ciri berkenaan. |
Nilai | Pembentangan Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Refleksi | Aplikasi genre ada yang kurang tepat dan guru membuat penambah baikan. |
Tarikh / Hari | Jumaat (2.10.09) |
Masa | 7.05 – 8.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Khas | Bab 3 – Pentadbiran (30 soalan) |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 70 % soalan. ii. Pelajar dapat menyatakan konsep2 penting dan jenis2 kerajaan. |
Aktiviti | a. Latihan b. Soal jawab |
BBM | Tutorial Topikal STPM P.AM - Federal |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Sasaran mencapai 70 % betul gagal dicapai segelintir pelajar. |
Tarikh / Hari | Jumaat (2.10.09) |
Masa | 9.25 – 10.25 dan 10.25 – 11.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 20 orang dan 39 orang |
Tajuk Khas | 10. Komputer (Tajuk Terakhir) |
Tajuk Am | i. Kebaikan/kelebihan komputer ii. Kekurangan / keburukan komputer. |
Objektif | i. Pelajar dapat menyatakan 4 – 5 kebaikan/kelebihan komputer. ii. Pelajar dapat menyatakan 3 – 4 kekurangan komputer. |
Aktiviti | a. Pembentangan ’powerpoint’ b. Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Kebaikan dan keburukan harus dihujahkan berdasarkan bidang – sedikit penambah baikan perlu dibuat. |
Minggu 40
Tarikh / Hari | Isnin (5.10.09) |
Masa | 10.55 – 12.05 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 12 orang |
Tajuk | T.5 Bincangkan peranan dan sumbangan kerajaan Aceh dan Melaka dalam melahirkan sasterawan nusantara yang berwibawa. |
Objektif | 1. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 tokoh sasterawan Aceh dan Melaka. 2. Menyatakan sumbangan dan peranan setiap tokoh. |
Aktiviti | Pembentangan Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Nampaknya karya-karya tokoh yang banyak dan dalam bahasa Arab sukar diingati pelajar. |
Tarikh / Hari | Isnin (5.10.09) |
Masa | 9.45 – 10.55 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Am | 1. Rangkaian web/internet social – kesan positif dan negatif 2. Perpaduan – cara memantapkan eleman perpaduan 3. Senaman yang tidak terkawal – risiko dan b/m senaman yg betul 4. Cara meningkatkan prestasi akademik pelajar. |
Objektif | 1. Menyatakan 4 isi utama setiap tajuk esei. |
Aktiviti | a. Perbincangan berkumpulan b. Pembentangan berkumpulan |
BBM | Kertas gunasama Semenanjung (Melaka, Pulau Pinang, Johor dan Terengganu) |
Nilai | Rasional |
Refleksi | Jawapan pelajar memerlukan penambahbaikan daripada guru. |
Tarikh / Hari | Selasa (6.10.09) |
Masa | 8.50 – 9.25 dan 9.45 – 10.20 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 16 da 40 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Isu bencana alam telah ditambah (kesidambungan minggu lalu) |
Tarikh / Hari | Selasa (6.10.09) |
Masa | 10.55 – 11.30 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK4 |
Jumlah Pelajar | 12 orang |
Tajuk | Pantun – jenis-jenis dan tema pantun (Ulangkaji) |
Objektif | 1. Mengenapsati dan menamakan tema setiap pantun. 2. Mentafsir maksud pantun |
Aktiviti | Perbincangan Soal jawab |
BBM | Mutiara Sastera Tradisional |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi | Tajuk ini ada kaitan dengan tajuk pembentangan terakhir minggu depan. Makna tersirat yang diulas pelajar kurang kritis dan perlu penambahbaikan. |
Tarikh / Hari | Rabu (7.10.09) dan Khamis (8.10.09) |
Masa | 7.05 – 8.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 20 orang dan 35 orang |
Tajuk Khas | Bab 2 – Perlembagaan (30 soalan) |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 60 % soalan. ii. Pelajar dapat menyatakan konsep2 penting dan jenis2 kerajaan. |
Aktiviti | a. Latihan b. Soal jawab |
BBM | Latihan Topikal STPM P.AM - Eastview |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Rabu (7.10.09) |
Masa | 10.05 – 11.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk | Isu-isu Semasa |
Objektif | 1. Pelajar peka terhadap isu-isu semasa membabitkan politik, sosial, ekonomi dll membabitkan dalam dan luar negara. 2. Pelajar mencatat isi-isi penting isu tersebut. |
Aktiviti | Pembentangan berita Soal jawab |
BBM | Keratan Akhbar |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Khamis (17.9.09) |
Masa | 10.25 – 11.35 |
Mata pelajaran | Kesusasteraan Melayu 1 |
Tingkatan | 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 14 orang |
Tajuk | T.6 Bincangkan ciri-ciri sastera lisan dan aplikasinya dalam sastera rakyat |
Objektif | 1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 ciri bagi setiap genre. 2. Menyatakan aplikasi kepada ciri berkenaan. |
Aktiviti | Pembentangan Soal jawab |
BBM | LCD dan Laptop |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Jumaat (9.10.09) |
Masa | 7.05 – 8.05 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6AK1 dan 6AK5 |
Jumlah Pelajar | 23 orang |
Tajuk Khas | Bab 3 – Pentadbiran (30 soalan) – sambungan |
Objektif | i. Pelajar dapat menjawab betul sekurang-kurangnya 70 % soalan. ii. Pelajar dapat menyatakan konsep2 penting dan jenis2 kerajaan. |
Aktiviti | a. Latihan b. Soal jawab |
BBM | Tutorial Topikal STPM P.AM – Federal (soalan ada 70) |
Nilai | Rasional |
Refleksi |
Tarikh / Hari | Jumaat (9.10.09) |
Masa | 9.25 – 10.25 dan 10.25 – 11.25 |
Mata pelajaran | Pengajian Am 1 |
Tingkatan | 6RS dan 6RK3 |
Jumlah Pelajar | 20 orang dan 39 orang |
Tajuk Khas | Latihan Esei – Gangguan seksual – punca dan langkah mengatasi. |
Objektif | 1. Pelajar dapat menjawab esei yang lengkap dalam masa yang diperuntukkan. |
Aktiviti | Menjawab latihan |
BBM | Lembaran Praktis |
Nilai | Kerjasama |
Refleksi |
Terima kasih. RPH yang lengkap dan terkini. Syabas. Semoga ia akan tetap berterusan....
ReplyDelete